Tuesday, January 27, 2009

Why Not Boycott KFC?

nowadays we seem to aware of the 'boycott campaign'..
Fast food restaurant such as McDonald and other Israeli's associates are the target of the campaign..

this boycott is to ensure that as Muslims we're not supporting the Israelite who is killing all the Palestinians in Gaza..

however, mybe some of us did not, KFC (Malaysia) is NOT part of the Israeli's associates..
KFC Holding (M) Bhd. is a full malaysian ownership.. the company is part of Kulim (M) Bhd.

below is a direct duplicate texts from my friend's blog.. paanz..

just nk share kat korang dan tanggungjawab utk memboikot terletak pada diri masing2..


untuk pengetuahuan semua, KFC Holdings (M) Bhd adalah milik Kulim (M) Bhd. Kulim ini pula adalah anak syarikat Johor Corporation. siapa yang tidak tahu sila cari mengenai johor corporation. oleh itu, KFC Holdings (M) Bhd adalah milik malaysia. tiada sebarang keuntungan yang diberikan kepada US mahupun Israel. KFC hanya menggunakan nama. KFC malaysia hanya membayar yuran penggunaan nama sahaja.

korang pegi website ni http://www.kulim.com.my/html/ dimana KFC n Pizzahut tertera sbg hak milik Kulim(Malaysia) Berhad dan http://www.jcorp.com.my/rumpun2.html pula tersenarai sebagai anak syarikat JCorp.

akan tetapi, setelah KFC menjadi anak syarikat Johor Corporation, pengerusinya sedang berusaha untuk membeli KFC di US. ini adalah usaha yang sangat murni. Tan Sri Ali Hashim adalah pengerusinya yang memang mempunyai idea bisnes yang bernas. selain itu juga, dibawah KFC Holdings (M) Bhd terdapat anak syarikat iaitu :

Pizza Hut
Kedai Ayamas
RasaMas Restaurant
Ayamas Food Corporation Sdn Bhd
Region Food Industries (Sos life)
bakery ( untuk garlic bread & roti2 di KFC)

usaha murni tan sri ni nk beli KFC di US xtercapai...mungkin akan dicuba dari semasa ke semasa...

tenaga kerja untuk semua syarikat ini adalah majoriti melayu islam.oleh itu, bayangkan lah jika masyarakat memboikot KFC apa akan terjadi kepada orang islam malaysia?oleh itu fikir2 kan lah apa yang saya katakan ini. diharap dapat memberi penjelasan kepada sahabat2 dan sesiapa sahaja.sama- sama kita membangunkan ekonomi orang islam.inilah dinamakan Jihad Bisnes.

maknanya kat sini...KFC malaysia just bayar penggunaan nama sahaja sebab KFC ni franchise..klu korang tahu maksud franchise ni...korang akan faham....


so, now it is up to u either to eat or not to eat KFC..


p/s : 'yg paling penting adalah niat kita.. if kita niat beli utk kgunaan sdiri (makanan or pakaian, etc) n bkn utk support mana2 pihak, mybe pkara ni xmnjadi mslah.. but still, if utk kgunaan sdiri skali pn, klau kte nk mnunjuk2, ia adalah ssuatu yg tak dsukai oleh Allah S.W.T.'

3 comments:

Munirah Abd said...

kalau mcm tu kita boleh la makan kfc ye...
lalalala

Motokar Kelisa said...

boleh je.. hehehe..

Anonymous said...

aaaaa.. KFC!!!! hehe. TESCO nye cite xde? org ckp tesko neh yahudi totok nye bini mane ntah nye.. lantak la.. tp aku tgk kat wiki.. TESCO came from Great Brittan.. so cane? aku malas bace.. panjang sangat!~

Post a Comment